Reisprogramma (wijzigingen voorbehouden)
Dag 1: Pretoria - Kimberley (lunch/diner), start om 10.00 u.
Uw reis begint in stijl op het privé Capital Park treinstation in Pretoria. Dit was ooit het bruisende centrum van stoomlocomotieven, maar doet tegenwoordig dienst als het hoofdkwartier van Rovos Rail. Op het terrein bevindt zich een uniek spoorwegmuseum dat jaarlijks wordt uitgebreid met nieuwe tentoonstellingen en niet enkel een aanrader is voor treinliefhebbers. Voor een bezoek aan het museum en rondleiding in het station, raden we aan om ca. 2 uur voor vertrek op het station te arriveren. Pretoria is een drukke stad met de zetel van de Zuid-Afrikaanse regering, veel ambassades en 3 universiteiten. Het biedt ook een ruime geschiedenis en is een verblijf meer dan waard. In de Zuid-Afrikaanse lente baden miljoenen bloeiende Jacaranda-bomen de stad in een zacht paarse gloed. Het zal u dan ook niet verbazen dat het ook vaakJacaranda City wordt genoemd. Vervolgens neemt u de trein door de uitgestrekte grasvlakten naar het Highveld terwijl u geniet van uw eerste maaltijd aan boord in de smaakvol ingerichte restauratiewagen. Geniet van de rit! U kunt het voorbijtrekkende landschap ook bekijken vanuit de observatiewagon. ’s Avonds bereikt u het stadje Klerksdorp. Wie in de tegenovergestelde richting reist, kan tot nader order het station van Pretoria niet in wegens werkzaamheden aan het spoor. Je wordt met luxe bussen van station Kookrus, ongeveer 100 kilometer verderop, naar station Pretoria gebracht.
Dag 2: Kimberley - Matjiesfontein (volpension).
Na een vroege lunch bereikt u de diamantstad Kimberley. In de huidige hoofdstad van de Northern Cape Province werden voor het eerst in 1871 diamanten ontdekt, wat leidde tot de stichting van de stad in 1893. Rijkdom en vooruitgang waren de uitgangspunten van de stad in de 19de eeuw. Al in 1881 werd in Kimberley de eerste effectenbeurs van Afrika opgericht en slechts een jaar later was er elektronische straatverlichting. Omdat deze bovengrondse werkwijze al snel onproductief werd, kocht Cecil Rhodes een paar mijnen, richtte het bekende bedrijf De Beers op en delfde vanaf dat moment diamanten onder de grond. U brengt een bezoek aan de Big Hole, het beroemdste, grootste en diepste gat dat door mensen werd gemaakt. Tijdens een rondleiding door het Diamond Museum leert u meer over de geschiedenis van Kimberley en de diamantwinning. Vandaag leeft de stad slechts gedeeltelijk van de diamantwinning en draagt ca. 5% bij aan de totale inkomsten van Zuid-Afrika. De reis gaat vervolgens via De Aar en Beaufort West langs een oud pionierspad naar Matjiesfontein.
Dag 3: Matjiesfontein - Worcester (volpension).
U bereikt de Karoo, een vroegere binnenzee die een uitgestrekte halfwoestijn werd. Weinig neerslag, grote hitte en vriesnachten waren grote obstakels voor de vroege kolonisten die vanuit Kaapstad door dit gebied trokken. Tegenwoordig zijn de mensen zich bewust van de ondergrondse watervoorraden en kunnen ze hier permanent schapen houden. Na de lunch kunt u de trein verlaten aan Whitehill Siding om de laatste 5 km onder begeleiding van een lokale gids door dit unieke landschap naar Matjiesfontein te wandelen. Dit historische, pittoreske stadje is ca. 100 jaar oud en diende al vroeg als verfrissingsstop in de droge Karoo. Langs de hoofdstraat staan veel oude, goed bewaard gebleven huizen in Victoriaanse stijl, maar ook een Kaapse gotische kerk en huizen in typische Kaapse ruitstijl. Gietijzeren Londense gaslampen sieren het straatbeeld. De collectie oldtimers naast het Lord Milner Hotel en het museum op het perron zijn ook zeker de moeite waard. Ongeveer een uur na Matjiesfontein rijdt u door de eerste van vier lange tunnels richting de wijnregio.
Dag 4: Worcester - Kaapstad (ontbijt), einde om 10.00 u.
De trein rolt over de bergen met fruit- en wijnbouw bij Touws River en de Doorns en door de Hex River Valley en Worcester verder richting Kaapstad. De wijnbouw in Zuid-Afrika begon al halverwege de 17de eeuw, kende ups en downs en is vandaag een van de belangrijkste economische sectoren en de trots van veel Zuid-Afrikanen. De regio is vanuit cultuurhistorisch oogpunt heel interessant. Jan van Riebeeck plantte de eerste wijngaarden om de zeelieden te bevoorraden; het beroemde landgoed Groot Constantia dateert al uit 1685; en de hugenoten die uit Europa werden verdreven, veranderden de naam van Oliftanshoek in de 18de eeuw officieel in Franschhoek. Uiteraard is ook het landschap prachtig. De wijngaarden worden kleiner, de nederzetting dichter. De trein slingert langzaam de berg af door de buitenwijken van Kaapstad richting de zee en het einde van uw pittoreske reis. Gun uzelf een paar optionele dagen om de metropool Kaapstad en het omliggende platteland te verkennen.
Tarieven
U kunt een offerte voor deze reis met optionele excursies aanvragen. Geef uw voorkeuren door, zoals het hotel een excursies.
Bijzonderheden | Prijs p.p. |
---|
Inclusief
- treinreis in de geselecteerde coupé, vermelde maaltijden, alle drankjes en snacks aan boord, entreegelden en excursies met Engelstalige reisbegeleiding.
Exclusief
- persoonlijke uitgaven, champagne, fooien en visumkosten.
Opmerking
U kunt Kaapstad-Pretoria door middel van een gratis tussenovernachting in Pretoria koppelen aan het traject Pretoria-Victoria Falls.
In Pretoria is de plaats van afspraak het koloniale Rovos Rail Station en in Kaapstad de Rovos Rail Lounge.